úvodobsahfórum
www.poznanie.sk
stiahnuťlinkye-mail
Aktuálny čas je Pia, 29. Mar 2024, 01:31

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 21 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší
Autor Správa
 Predmet príspevku: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:15 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Kňaz Martin Luther napísal 95 téz a pribil ich dňa 31.10.1517 pred Sviatkom všetkých svätých na dvere zámockého chrámu vo Witenbergu. Preto 95 téz, lebo predavači odpustkov mali od biskupov 95 rôznych úprav, proti ktorým Luther postavil svojich 95 výpovedí - téz. A preto zavesil Martin Luther svojich 95 téz na zámocký chrám vo Witenbergu, lebo zámocký chrám vo Witenbergu bol zasvätený "všetkým svätým". Na druhý deň mala byť v zámockom chráme veľká slávnosť, kedy všetky relikvie (pozostatky svätých), a to až 5005 kusov, malo byť povykladaných na obdivovanie a zbožňovanie. Túto príležitosť využil Martin Luther, ktorý chcel mať o veci verejnú dišputu, ale za 14 dní sa tézy rozleteli po celom Nemecku a za niekoľko týždňov po celom kresťanskom svete.
Výpovede - tézy - začínajú takto:
Z lásky k pravde a zo snahy vyviesť ju na svetlo má sa o niže uvedených výpovediach konať verejná dišputa vo Wittenbergu pod predsedníctvom ctihodného otca Martina Luthera, magistra slobodných umení a svätej teológie a tam aj riadneho učiteľa. Tých, čo sa na dišpute nemôžu osobne zúčastniť, prosím, aby tak učinili písomne. V mene nášho Pána Ježiša Krista, Amen.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:16 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
1. Keď náš Boh a Pán, Ježiš Kristus povedal: Čiňte pokánie, tým chce, aby celý veriacich bol pokáním.

2. Týmito slovami nemožno rozumieť sakramentálne pokánie, to je spoveď a zadusťučinenie, vykonávané kňazským úradom.

3. Neznamená to iba vnútorne pokánie, ono je totiž bezcenné, ak sa neprejaví navonok vo viacerých odozvách tela.

4. Preto trvá trest, pokiaľ pretrváva znevažovanie seba, to je pravé pokánie vo vnútri, a to až po vstup do Božej ríše.

5. Pápež nechce a nemôže odpustiť nijaký trest, okrem tých, ktoré uložil podľa stanov alebo vlastného uváženia.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:17 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
6. Pápež nemôže odpustiť nijakú vinu, iba ak by prehlásil a potvrdil, že ju Boh odpustil, alebo pokiaľ on odpustí jemu samému vyhradené prípady, na ktoré nedbať znamenalo by zotrvanie v hriešnej vine.

7. Boh neodpustí vinu nikomu, koho ako nepokoreného nezverí kňazovi ako svojmu zástupcovi.

8. Ustanovenia, týkajúce sa pokánia, majú platnosť len pre živých a v nijakom prípade sa nesmú používať u zomierajúcich.

9. Preto Duch svätý činí skrze pápeža dobro v tom, že v svojich ustanoveniach zakaždým vyjme prípad zomretia a krízu umierania.

10. Nerozumne a zle postupujú kňazi, ktorí umierajúcim dopredu ukladajú cirkevné tresty za očistec.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:18 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
11. Zdá sa, že toto zlo, premeniť kánonické tresty na tresty v očistci sa rozšírilo, keď biskupi spali.

12. Predtým boli kánonické tresty ukladané nie po, ale pred zbavením viny, do istej miery ako skúšobný kameň pravého pokánia.

13. Umierajúci budú od toho všetkého oslobodení a pre ustanovenia trestov už zomreli, čím nadobudli účinnosť ich oslobodenia.

14. Nedostatočné ozdravenie z hriechu alebo nedostatočná láska zomierajúceho vytvára, prirodzene, veľký strach, ktorý je o to väčší, čím nedostatočnejšie boli tie predošlé.

15. Tento strach a táto hrôza – o inom ani nehovoriac – sú samy o sebe dostatočne veľké, aby vytvorili utrpenie očistca, lebo sa najviac blížia k zdeseniu zo zúfalstva.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:19 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
16. Peklo, očistec a nebo, zdá sa mi, že sa od seba odlišujú takým spôsobom, ako zúfalstvo, blížiace sa zúfalstvo a istota uzdravenia.

17. Zdá sa, že dušiam v očistci treba práve tak zmenšenia desu ako zväčšenia lásky.

18. A nezdá sa mi ani z rozumových dôvodov ani z dôvodov písma byť preukázané, že okrem množstva zásluh by boli odvislé ešte od zmnoženia lásky.

19. Práve tak málo sa mi ale zdá dokázané, že ony alebo dokonca všetky, by si boli určité isté spásou; o tom by sme tiež radi mať istotu.

20. Preto pápež pod úplným odpustením všetkých trestov rozumie vôbec nie všetky, ale iba odpustenie ním samým uložených trestov.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:20 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
21. Preto sa mýlia tí kazatelia odpustkov, ktorí hovoria, že odpustkami pápeža bude človek oslobodený a blažený od všetkých hriechov.

22. Ba čo viac, on nemôže odpustiť dušiam v očistci nijaký trest, za ktorý by sa boli museli kajať v tomto živote podľa cirkevných ustanovení.

23. Ak odpustenie všetkých hriechov môže byť vôbec niekomu udelené, potom istotne len tým najdokonalejším, teda tým najzriedkavejším.

24. Preto veľké množstvo národa musí byť klamané rovnakým a prehnaným sľubovaním o odpustení hriechov.

25. Moc, ktorú má pápež nad očistcom, má hociktorý biskup a farár v svojej diecéze a obzvlášť vo farnosti.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:22 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
26. Pápež činí dobre tým, že nie kľúčovou mocou, ale svojím príhovorom poskytuje dušiam odpustenie.

27. Ľudské dielo kážu tí, ktorí hovoria, že len čo groš v skrinke zazvoní, duša sa oslobodí.

28. Isté je, že keď peniaz v skrinke počuť cinknúť, hrabivosť a lakomstvo sa môžu zdvihnúť; príhovor cirkvi zaleží však jedine od Božej vôle.

29. Kto vie, či všetky duše v očistci sa chcú oslobodiť, ako to hovorí sv. Severín a Pašalis.

30. Nikto si nie je istý pravosti svojho pokánia, ba ešte menej úplným odpustením svojich hriechov.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:23 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
31. Tak, ako sa zriedka nájde pravý kajúcnik, podobne zriedka i účastník pravého vykúpenia, to znamená veľmi zriedka.

32. Zatratení na večnosť budú so svojimi učiteľmi takí, ktorí sa domnievajú odpustkovými lístkami byť si istí svojej spásy.

33. Malo by sa chrániť pred takými, ktorí hovoria, že odpustky pápežov sú vraj neoceniteľným darom božím, ktorým sa človek zmieruje s Bohom.

34. Lebo tieto milosti odpustenia sa vzťahujú iba na tresty kultového zadosťučinenia, uložené ľuďmi.

35. Títo nekážu nijakú Kristovu náuku, oni učia, že tým, čo si chcú kúpiť duševné alebo spovedné lístky, netreba vraj nijaké kajanie.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:24 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
36. Každý opravdu sa kajúci kresťan má nárok na úplné vykúpenie sa od trestu a viny aj bez odpustkových lístkov.

37. Každý pravý kresťan, či žije alebo zomrel, má účasť na všetkých dobrodeniach Krista i cirkvi, akoby dané od Boha, aj bez odpustkových lístkov.

38. Vykúpenie spolupôsobením pápeža ale nemožno nijako znevažovať, pretože, ako som povedal, ono je prehlásením vykúpenia Bohom.

39. Aj pre najučenejších bohoslovcov padne najťažšie velebiť pred národom bohatosť odpustkov a pravé pokánie súčasne.

40. Pravé pokánie vyhľadáva a miluje tresty, bohatosť odpustkov ich zmierňuje a činí nenavidenými aspoň príležitostne.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: 95 téz Martina Luthera
PoslaťNapísal: Str, 04. Jún 2014, 17:25 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
41. O pápežských odpustkoch sa má kázať opatrne, aby ľud nepadol do omylu, že sa majú uprednostňovať pred inými dobrými skutkami kresťanskej lásky.

42. Kresťanov by sa malo poučiť, že nie je pápežovým úmyslom, aby sa vykúpenie odpustkami zrovnávalo so skutkami milosrdenstva.

43. Kresťanov by sa malo poučiť, že ten, kto obdaruje chudobných alebo vypožičia núdznym, činí lepšie, než by si kupoval odpustky.

44. Lebo konaním skutkov lásky vzrastá láska k blížnemu a človek sa stáva lepším, avšak skrz odpustky sa nestane lepším, iba cirkvou oslobodenejší od trestov.

45. Kresťanov by sa malo vyučovať, že kto uvidí núdzneho a nedbajúc na neho, vydá peniaze za odpustky, získa nie odpustenie pápežovo, ale hnev Boží.


Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 21 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 21 hostia


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB © Group, Style.