|
Aktuálny čas je Str, 15. Máj 2024, 05:18
|
Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy
Autor |
Správa |
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Str, 04. Jún 2014, 20:51 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
I. Život Origena (185 n.l. - 254 n.l.)Origenes pochádzal z bohatej egyptskej rodiny. Jeho rodičia ako ich predkovia boli kresťania. Jeho rodné mesto, Alexandria bolo v tom čase baštou gréckej vedy a kresťania v ňom tvorili menšinu. Prvé vedomosti získal Origenes od svojho otca, ktorý ho zoznamil s Bibliou. V r.202 zomrel Leonidas, Origenou otec, mučenickou smrťou. Otcovský majetok zhabali a Origenes sa musel postarať o svoju matku a šesť súrodencov. Dával hodiny z jazykov a z dejepisu. Čoskoro sa začal venovať teológii. Podľa niektorých prameňov viedol Origenes už v roku 202/203 školu katechétov v Alexandrii ako nasledovník Elemensa z Atén, a stal na jej čele až do roku 231. Obraňoval cirkevnú vieru proti heretickým skupinám, napríklad gnosticizmu. V čase prenasledovania kresťanov pravidelné vyučovanie ani nebolo možné, ale zo začiatku k nemu prichadzali vzdelaní pohania, aby sa niečo dozvedeli o svojich vlastných božstvách. Neskôr z nich niektorí zomreli ako kresťanskí mučeníci. Tiež už pokrstení kresťania si u Origena prehlbovali svoju vieru. Jeho žiaci mali možnosť spoznať aj iné formy viery, aby sa s nimi mohli lepšie vysporiadať. Súčasťou vyučovania bola aj matematika, geometria, astronómia a ostatné antické vedy. Hlavným cieľom bola teológia. Cesta cez svetské ( prírodné) vedy mala ľudí naučiť rozšírovať si poznanie pozorovaním stvorenia. Ukážka z jeho diela De principiis 1.1,6: „Náš rozum teda spoznáva, že nemôže spoznať Boha osebe takého, aký je; ale z nádhery jeho diela a z krasy jeho tvorov môže spoznať Otca všehomíra“. Poslednú pravdu potom žiak rozpoznal v slovách Kristových. Origenes významným spôsobom prispel k výskumu Biblie; naučil sa po hebrejsky a porovnal pôvodný text so všetkými známymi gréckymi prekladmi ( dielo známe ako Hexapla).
Origenes podnikol niekoľko ciest do Ríma; neskôr k miestodržiteľovi do Arábie, ktorý si želal, aby Origenes učil. Odtiaľ cestoval do Palestiny. V roku 218 alebo 222 ho pozvala cisárová matka Severa Alexandra do Antiochie, aby jej predniesol niečo zo svojej teológie.
Potom, čo sa Origenes medzitým stal významnou a slávnou osobnosťou, vrátil sa v roku 231 do Palestiny, kde ho zvolili za presbytera. Alexandrijský biskup Demetrius, ktorý žiarlil na Origenovu slávu, využil tuto príležitosť, aby ho odsúdil na dvoch egyptských synodách z dôvodu, že Origenovo zasvätenie spadalo do Demetriovej kompetencie jeruzalemského biskupa. Origena exkomunikovali a vyhnali. Odobral sa do Cézarei, kde tento rozsudok neuznávali a tam založil novú školu, ktorá si čoskoro získala vysoké uznanie.
Cirkev často poverovala Origena, aby rôzne heretické skupiny navrátil do lona pravej viery; preto sa často zúčastňoval aj synodálnych rokovaní. Počas prenasledovania kresťanov za cisára Décia v roku 249 uväznili a mučili aj Origena; mal byť upálený, ale podarilo sa mu získať slobodu. Zomrel v roku 254 v Cézarei alebo v Týre.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Str, 04. Jún 2014, 21:08 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
II. Origenovo učenie. V ďalších riadkoch poukažeme na podstatné časti Origenovho učenia v jeho diele De Principiis, zaujímajúce v jeho písomnostiach osobitné postavenie, ktoré nakoniec viedli až k jeho odsúdeniu. Toto dielo je prvým systematickým spracovaním kresťanskej vierouky. Názov diela môže znamenať základy učenia, hlavná náuka, ale aj východiská alebo prvé veci. V tomto diele ide predovšetkým o základné princípy bytia. Pôvodné grécke znenie sa nám nezachovalo. K dispozícii je len latinský preklad od Rufina, ktorý vznikol v roku 398. Nezodpovedá však plne pôvodnému textu, pretože Rufinus v origenistických sporoch koncom štvrtého a začiatkom piateho storočia Origenovo učenie obraňoval a chcel zabrániť, aby bolo odsudené ako kacírske. Preto odstránil najodvažnejšie formulácie.
Výpustky a prepracovania sa týkali hlavne nasledovných tém: • Učenie o Trojici, • Povaha Krista, • Predexistencia duše, • Vzkriesenie a • Koniec sveta.
Rufinus v predhovore svojej knihy zdôrazňuje, že pri prekladaní hodlá postupovať tak, že latinský čitateľ v nich nenájde nič, čo by sa odklaňalo od našej viery. Ďalej konštatuje, že Origenové knihy sú na mnohých miestach skreslené zlovoľnými heretikmi a pokračuje: „Kde sme teda v jeho knihách našli niečo, čo odporovalo jeho vlastným, pravoverným učiteľským výrokom o Trojici, ktoré sa nachádzajú na iných miestach, tak sme to ako sfalšované alebo nevhodné vynechali alebo sformulovali podľa normy, ktorú sme opakovane nachádzali u neho samého.“
Rufinus síce píše, že nevkladali nič vlastné, ale jeho želanie ochrániť Origena pred obvinienami vystupuje do popredia tak silno, že musíme počítať s určitými zmenami v textoch.
Hieronymus pracoval na vernom preklade, ktorý by mal odhaliť nesprávne učenia v De Principiis. Tento sa nezachoval. Časti z neho sa nachádzajú v jeho liste Avitovi. Aj listy ostatných Origenových odporcov a taktiež listy jeho ochrancov dovoľujú vyvodiť niektoré závery o pôvodnom znení textu. Niektoré odseky pôvodného gréckeho textu sa nachádzajú vo Filokálii, v jednej antológii.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Str, 04. Jún 2014, 21:10 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
III. Niektoré body z De Principiis
• Boh je bezbytostný a nezmerateľný.
Ťažko povedať, do akej miery sa pôvodne vyučoval subordinatianizmus ( podriadenie Syna Otcovi; podriadenie Ducha Svätého Synovi), pretože Rufinus vykonal úpravy obzvlášť v tomto bode. Ak keď Arius vyšiel z radov origenistov, predsa nemožno Arianizmus dávať na rovnakú úroveň s Origenovou náukou.
• Stvoriteľ je zreteľne oddelený od stvorenia. • Prvé stvorenie nebolo materiálne. • Vo stvorení existujú stupne; rozličné nemateriálne úrovne a pozemsky viditeľný svet. • Anjeli, ktorým sa odnechcelo hľadieť na Boha, padli do hlbších oblastí; stali sa napríklad démonmi alebo ľuďmi. Mravne veľmi nízko stojaci ľudia sa výnimočne môžu narodiť aj vo zvieracích telách. • Hmotný svet vznikol len v dôsledku zlyhania anjelov. • Zem je pre človeka miestom, kde sa vychováva. • Každý osud je samo- spôsobený; slúži ako liek na predchádzajúce pochybené postoje a konania. Životné okolnosti na Zemi dávajú človeku príležitosť učiť sa a vyvíjať sa k dobrému. • Pri každom osude treba vychádzať zo spravodlivosti a dobroty Stvoriteľa. • Cieľom človeka je návrat do vysokých (nemateriálnych) úrovní. Všeobecným cieľom stvorenia je Apokatastáza ; návrat všetkých vecí na miesto, ktoré zodpovedá ich prirodzenosti.
Pre človeka to znamená: stáť sa podobný Bohu a z podobnosti sa môže stať zjednotenie, lebo v konečnom naplnení bude Boh všetko vo všetkom.
• Apokatastáza sa naplňuje v mnohých etapách a stupňoch. Pre človeka to znamená: preputovanie mnohých vývojových stupňov. • Na základe toho, čo bolo povedané, dostávame určitý druh putovania duši; od anjela k človeku a zase späť k anjelom ( s prípadným zostupom až k zvieraťu). V tomto putovaní duší má človek možnosť vrátiť sa viackrát na Zem ako človek. • Existuje postupnosť po sebe nasledujúcich svetových cyklov; to znamená, že vždy bude existovať pád vysokých bytosti a s ním aj vznik svetov. Keď jeden hmotný svet zanikne, bude nasledovať ďalší. Vždy tu pritom bude neviditeľný svet pred svetom viditeľným. • Origenes nazýva dušu ako niečo prostredné medzi slabým mäsom a silným chcením ducha. Duch alebo Nús- niekedy hovorí Origenes aj o rozume- je v človeku to najvyššie. Podľa Origena sa Nús pádom stal dušou ( Psyché). • Za nedostatky vo svete sú zodpovedné tvory, nie Stvoriteľ. • Aj hviezdy sú oduševnené.
Za zmienku stojí nasledovné: Ako sme už spomenuli, Rufinus sa pokúša dostať dielo De principiis do podoby, ktorá nedovoľuje, aby na Origena padlo podozrenie z kacírstva. Napriek tomu dielo obsahuje miesta, ktoré poukazujú na predexistenciu, putovanie duší a reinkarnáciu; zdá sa, že tieto miesta nenarážali v r.398 na žiaden odpor.
Origenove myšlienky boli pochopiteľné iba vzdelancom.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Str, 04. Jún 2014, 21:22 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
IV. Origenov význam Origenes je muž skvelého nadania, najväčší učenec a ďaleko najplodnejší teologický spisovateľ prednicijského obdobia, a preto ho prezývali aj oceľový alebo železný; bol najplyvnejším teológom gréckej cirkvi vôbec a najvýznamnejším cirkevným činiteľom pred Augustínom. Basil Studer je toho názoru, že na prelome štvrtého a piateho storočia bol Origenes známy na celom kresťanskom Západe.
K Origenovmu významu pre neskoršie storočia treba poznamenať iba toľko: Hoci Origena počítali medzi cirkevných kacírov, jeho De principiis sa odpisovalo v kláštoroch a tak sa rozširilo z Talianska cez Francúzsko do Nemecka a Strednej Európy. Spolu s Origenovym dielom putovali aj varovania o jeho bludnom učení.
Pre Tomáša Akvinského bol Origenes duchovným otcom arianizmu. Danteho sferické telá blažených pripomínajú Origena; v Božskej komédii sa Origenes ani medzi kacírmi nenachádza.
Dva protikladné posudky z čias reformácie: Erazmus si Origena vážil tak veľmi, že ho chválil ako kňaza a najlepšieho vykladača svätého písma. Luther odsunul Origena pre jeho špekulatívnu a moralizujúcu teológiu bokom a priklonil sa radšej k Augustinovmu učeniu o milosti a vyvolenosti.
Dva príklady z čias osvietenstva: V Leibnizovej filozofii nám Origena pripomína svet slobodných duchov a vyslobodenie všeobecnou preduchovnenosťou. Leibniz sa rok pred smrťou v liste Remondovi výslovne priznal k Origenovi a jeho syntéze kresťanstva a platonizmu. Aj pri Lessingovi musíme myslieť na alexandrijského filozofa; všezahrňajúca, k veku večného evanjelia blížiaca sa výchova ľudskej rasy, znovuvtelenie duše po smrti a snáď aj predstava cyklického vzniku svetov. Otázka, či treba Origena počítať medzi heretikov alebo nie, je predmetom diskusii do dnešných čias. Závery sa rôznia podľa toho, akým spôsobom sa ten-ktorý autor na to pozerá. Zaujímavé je, že napriek oficiálnemu odsúdeniu Origena cirkvou v šiestom storočí sa ešte aj dnes zastáva názor, že bol mužom cirkvi, ktorý sa usiloval o pravú vieru.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Str, 04. Jún 2014, 21:29 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
Čerpané zo spisu VŠETKO MUSÍ BYŤ NOVÉ, ktorého autorom je Eduard Hurta starší.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Sob, 07. Jún 2014, 16:00 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
Najvýznamnejšie Origenovo dielo sa nazýva De Principiis. Dielo De Principiis (O princípoch) je rozdelené do štyroch kníh. Jednotlivé knihy diela De Principiis sú rozdelené do niekoľkých hláv.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Sob, 07. Jún 2014, 16:17 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
PRVÁ KNIHA pozostáva z úvodu a z ôsmych hláv.
DRUHA KNIHA pozostáva z jedenástych hláv.
TRETIA KNIHA pozostáva z jednej hlavy.
ŠTVRTÁ KNIHA pozostáva z jednej hlavy.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Ned, 08. Jún 2014, 20:23 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
Každá hlava je rozdelená do jednotlivých odstavcov, ktoré sa číslujú. Napríklad: De Principiis 1,1.6: "Náš rozum teda spoznáva, že nemôže spoznať Boha o sebe takého, aký je; ale z nádhery Jeho diela a z krasy Jeho tvorov môže spoznať Otca všehomíra." Tomu označeniu De Principiis 1,1.6 treba rozumieť tak, že daný citovaný text sa nachádza v Prvej knihe, v Hlave 1 a v 6 odstavci diela De Principiis.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Ned, 08. Jún 2014, 20:49 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
PRVÁ KNIHA POZOSTÁVA Z TÝCHTO HLÁV:0. ÚVOD, 1. Prvá Hlava: O BOHU, 2. Druhá Hlava: O KRISTOVI, 3. Tretia Hlava: O SVATOM DUCHU, 4. Štvrtá Hlava: O ZNÍŽENÍ ALEBO PÁDE, 5. Piata Hlava: O ROZUMNÝCH BYTOSTIACH, 6. Šiesta Hlava: O KONCI ALEBO ZAVRŠENÍ, 7. Siedma Hlava: O NEHMOTNÝCH i HMOTNÝCH BYTOSTIACH a 8. Osma Hlava: O ANJELOCH.
|
|
Hore |
|
|
Filip Jendrichovsky
|
Napísal: Ned, 08. Jún 2014, 21:47 |
|
Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05 Príspevky: 843 Bydlisko: Nová Ľubovňa
|
DRUHA KNIHA POZOSTÁVA Z TÝCHTO HLÁV:Prví Hlava, Druhá Hlava: O NEPRERUŠENOM BYTÍ HMOTNEJ PRÍRODY, Tretia Hlava: O ZAČIATKU SVETA A JEHO PRÍČINÁCH, Štvrtá Hlava: O TOM, ŽE JE JEDEN BOH ZÁKONA I PROROKOV A OTEC JEŽIŠA KRISTA, Piata Hlava: O SPRAVODLIVOM I DOBROM, Šiesta Hlava: O VTELENÍ KRISTA, Siedma Hlava: O SVATOM DUCHU, Osma Hlava: O DUŠI, Deviata Hlava: O SVETE I O POHYBOCH ROZUMNÝCH TVOROCH, AKO DOBRÝCH, TAK I ZLÝCH, I O ICH PÁDOCH, Desiata Hlava: O VZKRIESENÍ I SÚDE, O PEKELNOM OHNI A TRESTOCH a Jedenásta Hlava: O OBETOVANIACH.
|
|
Hore |
|
|
Kto je on-line |
Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|