úvodobsahfórum
www.poznanie.sk
stiahnuťlinkye-mail
Aktuálny čas je Štv, 28. Mar 2024, 11:00

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 50 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší
Autor Správa
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Pia, 04. Júl 2014, 19:48 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Konštantín Filozof sa v roku 851 stáva učiteľom filozofie
V roku 851 nášho letopočtu začal Konštantín Filozof stal učiteľom filozofie, a preto lebo učil filozofiu na Vysokej dvorskej škole v Carihrade, dostal Konštantín prímenie - prívlastok Filozof. Ten prívlastok bol zároveň pre Konštantína oficiálnym vedeckým titulom.
Konštantín Filozof učil filozofiu "tuzemcov i cudzincov". Konštantín Filozof učil svetskú i kresťanskú filozofiu, z tých dvoch filozofii mal radšej kresťanskú filozofiu.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Pia, 04. Júl 2014, 20:14 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
V roku 851 nášho letopočtu sa Konštantín Filozof stáva členom byzantského vyslanectva k Arabom v Samare
V 9. storočí nášho letopočtu najmocnejším a najvýznamnejším predstaviteľom napredujúceho arabského sveta a hlavou celého Islamu bol kalif v Bagdade. V roku 836 nášho letopočtu sa sídlom mezopotámskeho kalifátu stalo mesto Samara, novovybudované mesto na východnom brehu rieky Tigris, položené asi sto kilometrov severnejšie od Bagdadu.
Byzanského cisárstvu vtedy bezprostredne hrozilo nebezpečenstvo z inej strany arabského sveta, zo Sicílie. Tu Arabi dobýjali jedno mesto za mestom a budovali si oporné body. Aj ostrov Kréta predstavovala možné stredisko výboja. Logolét Teoktist pre prípad boja s Krétou, ovládanou Arabmi, chcel mať pokoj na Východe a chcel si zaistiť neutralitu Bagdadského kalifátu. Tak logolét Teoktist vyslal do Samary politicko-diplomatické posolstvo, ktoré viedol Juraj, vysoký úradník cisárskeho dvora. Úlohou výpravy bolo tiež zmierniť prenasledovanie kresťanov na území kalifátu, preto sa diplomatickej misii zúčastnil i Konštantín Filozof, ktorý na území viedol s arabskými učencami dišputu ohľade kresťanstva a náboženských otázok a tu dišputu vyhral.
Araby vyslancov privítali s veľkou hostinou, ktorej sa zúčastnili i arabskí učenci, s ktorými počas hostiny viedol Konštantín tú vyššie spomínanú dišputu.
Okrem úradných vyjednávaní a spoločenských prijatí Arabi pre byzantské posolstvo usporadúvali aj rozličné slávnosti. Arabi chceli ukázať bohatstvo a moc kalifátu.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Pon, 07. Júl 2014, 17:00 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Konštantín Filozof odchádza do ticha samoty
So stolicou filozofa na cisárskej dvorskej škole sa však spájala povinnosť odborného poradcu a pomocníka vlády. V tejto pozícii musel Konštantín Filozof spoznať zákulisné dvorské zápasy o vplyv a o moc, úskoky i úklady, tú sústavnú napätosť a vzrušenosť dvoranov. Toto intrigánstvo sa Konštantínovi Filozofovi bridilo z celého ducha i srdca, preto sa vzdal svojho života na cisárskom dvore; vzal si jedného sluhu a odišiel do samoty neďaleko Carihradu.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Pon, 07. Júl 2014, 17:18 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Štátny prevrat v Byzancii 20.novembra 855
Za svojho neplnoletého syna Michala III. vládla jeho matka cisárovná matka Teodora. Teodora mala svojho poradcu Teoktista, no Michalovým opatrovníkom bol jeho strýko a Teodorin brat Bardas. Bardas chcel zosadiť Teodoru a ako svoju vlastnú figúrku dosadiť svojho synovca Michala III. Z toho dôvodu logolét Teoktist vypovedal Bardasa do vyhnanstva. Bardas sa v roku 854 vrátil z vyhnanstva a 20.novembra bol zavraždený logolét Teoktist, následne senát zosadil cisárovnú Teodoru a na trón dosadil Michala III., ktorý však bol neskúsený a nesamostatný a tak de facto vládol Bardas.
Bardas rozkázal ostrihať svoju sestru Teodoru i s jej dcérami a zavrieť do kláštora.
Následne Bardas zosadil patriarchu Ignáca - odvážneho mravokárcu - a dosadil za patriarchu Fócia, s ktorým mal Bardas rovnaký záujem o vedu a helénsku vzdelanosť. Kruto prenasledoval odporcov svojej moci a prívržencov a chránencov predošlej vlády cisárovnej Teodory i patriarchu Ignáca. Vyvolal sa tak rozkol v byzantskej cirkvi a predovšetkým v mníšstve, ktoré sa pridŕžalo starnúceho síce, ale horlivého a prísneho Ignáca, vypovedaného do vyhnanstva.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Str, 09. Júl 2014, 17:54 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Konštantín Filozof odchádza do kláštora na Olympe
Konštantín Filozof žil do roku 855 na samote neďaleko Carihradu. Keď došlo k násilnému štátnemu prevratu, prestal byť pobyt Konštantína na samote neďaleko Carihradu bezpečný, aby si Konštantín zachránil ticho a samotu a hádam i sám holý život, potajomky odišiel Konštantín Filozof zo samoty neďaleko Carihradu na vrch Olymp, do kláštora, v ktorom žil jeho vlastný rodný brat a mních Metod. Metod bol pôvodne knieža v tej oblasti Byzantskej ríše, kde žilo prevažne slovanské obyvateľstvo. Avšak Metod sa vzdal postu kniežaťa a vstúpil do kláštora na vrchu Olymp. Konštantín zložil v kláštore sľúb obláta, ktorý bol kedykoľvek odvolateľný.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Štv, 10. Júl 2014, 18:17 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Konštantín Filozof v roku 860 vyslaný cisárom Michalom III v posolstve ku Kozárom
5 rokov žil Konštantín Filozof v tichu kláštora na vrchu Olymp, bez toho, aby si naň cisár Michal III čo i len spomenul, no v roku 860 prišli k byzantskému cisárovi Michalovi III. poslovia od Kozárov a medziiným žiadali od cisára Michala III. učeného muža na rozpravy s Hebrejmi a Saracénmi, a v tu ranu si jeho excelencia Michal III. i jeho svätosť patriarcha Fócius spomenuli na Konštantína Filozofa, a tak začali po Konštantínovi Filozofovi pátrať. Tak Konštantína Filozofa našli v kláštore na Olympe a dali si ho predvolať na cisársky dvor a zverili mu misiu ku Kozárom.
Na jeseň roka 860 n.l. šla výprava na Krym, do byzantského mesta Chersen, dnes Kersuň, kde prečkali zimu a na jar sa cez Azovské more a Kapijské vráta, úzkym priechodom medzi Kaukazom a Kaspickým morom, plavili do mesta Semendra, bývalého hlavného mesta Kozárskej ríše. Tam boli úradné rokovania aj rozpravy o náboženských otázkach.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Štv, 10. Júl 2014, 19:04 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Konštantín Filozof viedol v Semendre rozpravu s Hebrejmi a so Saracénmi

V prvý deň - rozprava so Židmi
V prvý deň rozpráv viedol Konštantín rozpravu s Hebrejmi. S Hebrejmi Konštantín Filozof diskutoval o zákone alebo zmluve Boha s Noemom, Abrahámom a Mojžišom, o ich dočasnej platnosti a prípravnej úlohe na príchod Mesiáša. Potom sa so Židmi hovorilo podrobnejšie o splnení prísľubu, o uskutočnení predpovedí prorokov, o tom, že Mesiáš už prišiel na svet. Nakoniec sa ešte hovorilo o obriezke, o posvätných obrazoch a sochách, o jedení bravčoviny a zajačiny.
Radca kozárskeho kagana (panovníka) Konštantínove vývody v závere hodnotil takto:
"S Božou pomocou tento hosť všetku židovskú pýchu povalil na zem."

Druhý deň - rozprava so Saracénmi
V druhý deň rozpráv viedol Konštantín rozpravu so Saracénmi. Konštantín Filozof v nej vychádzal z dedičného hriechu a z jeho následkov v prirodzenosti človeka i črtal rozličné spôsoby ich liečenia. Proti povoľnej náuke Mohameda kládol Konštantín Filozof Kristov zákon:, "tvrdosť Božieho života", ktorá však "vo večných príbytkoch stonásobný plod prináša".
S odvolaním na Daniela (9,24) Konštantín tvrdil, že po Kristovi prestane totiž všetko ďalšie videnie a proroctvo, Mohamedovi odopieral milosť pravého Božieho zjavenia.
A radca kagana uzavrel dišputu so slovami:
"Tento hosť Vašu saracénsku pýchu prehodil na tamtú stranu rieky ako špinavú. Ako dal Boh kresťanskému cisárovi moc nad všetkými národmi a dokonalú múdrosť, tak im dal aj vieru. A okrem nej nemôže nikto žiť život večný. Bohu sláva naveky."
Ostatný povedali:
Amen.

Keď odchádzalo byzantské posolstvo zo Semendra, tak dostal Konštantín Filozof mnohé a veľké dary.
Výpravy, ktorá skončila víťazstvom Konštantína Filozofa, sa zúčastnil i Metod.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Štv, 10. Júl 2014, 19:23 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
V Akatyste k svätému Cyrilovi a Metodovi sa chválorečí pobyt Konštantína Filozofa i Metoda na vrchu Olymp takto:
Citácia:
Svätý Cyril ešte ako chlapec, zrelší v múdrosti od rovesníkov, skúmal neobsiahnuteľnú náuku i podstatu života. Preslávil sa na kráľovskom dvore, bol daný za dobrý príklad mladému cisárovmu synovi. Ale bohatstvom a pozemskou slávou pohrdol a hľadal len to, čo je potrebné na spásu. Odišiel do samoty, aby v pôste a v modlitbe dosiahol vnútorný pokoj. Preto aj svätý Metod, hoci knieža, odišiel na horu Olymp, kde ako mních slúžil Pánovi. Aj my sa naučme zavrhovať pozemské pokušenia, usilujme sa predovšetkým páčiť sa Kristovi, nášmu Bohu.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Štv, 10. Júl 2014, 19:30 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Ďalej sa v akatyste k svätému Cyrilovi a Metodovi oslavuje rozprava Konštantína Filozofa s Hebrejmi a so Saracénmi v ríši Kozárov takto:
Citácia:
Kráľ Chazarov počul, že v krajine Grékov je vyznávaná pravá viera, preto prosil cisára Byzancie o učiteľov pravej viery. Cisár sa obrátil na svätých bratov, aby opustili a prišli k Chazarom. Svätí bratia obrátili ich srdcia ku Kristovi a udelili im spásonosný krst.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku: Re: Cyril a Metod
PoslaťNapísal: Štv, 10. Júl 2014, 20:42 
Offline

Registrovaný: Pon, 05. Nov 2012, 21:05
Príspevky: 843
Bydlisko: Nová Ľubovňa
Konštantín Filozof počas cesty ku Kozárom našiel ostatky rímskeho biskupa svätého Klimenta
Keď Konštantín Filozof počas cesty ku Kozárom zimoval v meste Chersen. 30. januára nasadol Konštantín Filozof s miestnym biskupom i ctihodným duchovenstvom na loď a išli na ostrov, kde sa domnievali, že sa tam nachádzajú ostatky rímskeho biskupa Klimenta. Predpokladalo sa, že telo sa nachádza niekde na briežku. Na tom briežku kopali o sto duš a v sebe zápasili s posvätnou túžbou. Napokon Božím riadením nečakane zažiarilo jedno rebro mučeníka rímskeho biskupa Klimenta. S nadšením kopali ďalej a našli i Klimentovu hlavu... S veľkým nadšením a za jasotu sa nachádzali ďalšie ostatky rímskeho biskupa Klimenta.
Miestny biskup vykonal oslávnu omšu s Te Deum laudamus (Teba Boha chválime) a ostatky sa previezli do mesta Chersonu. Časť ostatkov nechal Konštantín Filozof v Chersone, no veľkú časť ostatkov vzal do sebou. Cisár a ani patriarcha nejavili o pozostatky Klimenta záujem a tak zostali v súkromnom vlástnictve Konštantína Filozofa. Tie si Konštantín Filozof napokon vzal v roku 863 i na Veľkú Moravu a nakoniec i do Ríma, kde ich odovzdal vtedajšiemu pápežovi...


Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 50 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 30 hostia


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB © Group, Style.