Dost často se setkávám s otázkou, jak si lze vysvětlit Abdrushinova slova z přednášky „78. Pohlaví“:
Citácia:
Tak dochází k tomu, že lidský duch proputuje své pozemské životy střídavě v mužských a ženských tělech, podle svého měnícího se vnitřního stanoviska. A to je nutné, aby se všechny schopnosti duchovního zárodku dostaly postupně k vývoji.
Zdánlivě to vypadá tak, že člověk, lidský duch, ke svému vývoji potřebuje, aby se v něm rozvinuly všechny schopnosti tedy v mužském druhu i ženské a v ženském druhu i mužské. Ovšem jen zdánlivě.
To se děje jen tehdy, když se
původní zaměření duchovního zárodku
změní, což není pro celkový vývoj lidského ducha přirozené a je v rozporu s jeho počátečním rozhodnutím, které je pro jeho vývoj věčně směrodatné.
Pro lidského ducha, který se rozhodl na počátku svého bytí např. pro aktivní, tedy mužské působení je naopak přirozené, aby
dál rozvíjel hlavně jen aktivní schopnosti a byl tedy v tomto případě opravdovým mužem jak duchovně tak i pozemsky. Takový lidský duch nijak nepotřebuje být jednou na zemi jako muž a jindy jako žena. To se stává jen tehdy, když lidský duch v průběhu svého vývoje
v důsledku duchovní lenosti nebo chtění vědět vše lépe změní své původní zaměření, než ke kterému se na počátku svého vývoje rozhodl a které je pro něj navždy
směrodatné.
Přednáška z knihy Doznívání „44. Žena a muž“:
Citácia:
Směrodatné a podstatné pro celé jeho bytí je při tom také první rozhodnutí duchovního zárodku, které se ovšem neudálo vědomě, nýbrž spočívá jen ve vnitřní, probouzející se touze! Vede-li toto nutkání k jemnější činnosti, tak je tím bytí duchovního zárodku rozhodnuto k ženství; neboť tím zachová si nebo podrží část vyššího bytostného, z něhož se uvolňuje nebo odštěpuje. Přikloní-li se k hrubšímu, aktivnímu nebo pozitivnímu působení, tak se od něj pozvolna zcela uvolní něžná, jemnější část vyššího bytostného a zůstane zpět; ano, je samočinně vypuzena, takže takovýto duchovní zárodek je tím zásadně rozhodnut pro mužství.
Uvolní-li se tedy od aktivně působícího duchovního zárodku v důsledku jeho hrubší činnosti část vyššího bytostného,
nemůže se již nikdy tento lidský duch stát
opravdovou ženou a ke svému vývoji a aktivnímu působení převážně ženské schopnosti
nepotřebuje, protože ty mohou dojít ke skutečnému uplatnění
pouze ve spojení a zachvívání
s vyšším bytostným, které má pouze žena.
Nutnost rozvíjení i jiných než v tomto případě mužských vlastností je
jen jako následek svévolné
nikoliv nutné změny druhu působení lidského ducha, která však vůbec
není potřebná k jeho vývoji, ale uvádí ho do nepřirozeného stavu, kdy je dočasně nucen v ženském těle k rozvoji pro něj cizích vlastností. Účelem
nutnosti rozvoje ženských vlastností v tomto případě je, aby v těle opačného pohlaví
prožil nepřirozenost tohoto stavu a opět zatoužil vydat se směrem, pro který se rozhodl na počátku, protože se
nikdy nemůže stát opravdovou ženou a nikdy jako žena nemůže být vnitřně skutečně naplněn a šťasten.
Musí tím jen trpět.
Totéž, ale naopak platí pro lidského ducha, který se na počátku rozhodl pro ženské působení, ovšem s
rizikem, že pokud dlouho zůstane v pro něj nepřirozeném mužském působení, hrozí, že se od něj část vyššího bytostného
nevratně oddělí a on zůstane ve stavu, kdy se již
nikdy nebude moci vrátit k původnímu směru, ke kterému se na počátku rozhodl, tedy k ženskému působení. Nebude mít již čas dohnat vývoj ani jako muž.
Jestliže však lidský duch své původní rozhodnutí k aktivnímu nebo pasivnímu působení nezmění, nemusí tudíž rozvíjet schopnosti opačného pohlaví.